keuze glasvezel provider: effect op HDTV beeldkwaliteit?

Vragen en antwoorden over overige onderwerpen
Plaats reactie
JosvE
Berichten: 1
Lid geworden op: 15-06-2015 22:49

keuze glasvezel provider: effect op HDTV beeldkwaliteit?

Bericht door JosvE » 15-06-2015 23:13

Als inwoner van Waalre ben ik al lang erg tevreden over de beeldkwaliteit van de (HD-)zenders via onze Ziggo kabelaansluiting.
Helaas heeft KTWaalre er destijds voor gekozen om een 'triple-play' abonnement over de kabel (via ziggo/upc) onmogelijk te maken.
Nu ik een glasvezel-aansluiting heb gekregen zou dat wel kunnen. Ik maak me echter zorgen over de HDTV beeldkwaliteit. Verschillende(?) internet-providers knijpen de bandbreedte van HDTV af naar een lagere bitrate, zoals 7mbit/s. Dat geeft een duidelijk slechtere beeldkwaliteit dan de digitale-broadcast signalen van Ziggo HDTV over de coaxkabel (12mbit/s). KtWaalre geeft hier geen informatie over .
Kan iemand een reactie geven over de ervaren HDTV beeldkwaliteit na overstappen van Ziggo naar een van de huidige glasvezelaanbieders (Plinq, Solcon, Trined)? (Los van het feit dat deze providers minder zenders in HD verspreiden dan Ziggo...) :?

Ed
Berichten: 54
Lid geworden op: 09-02-2013 22:37

Beeldkwaliteit

Bericht door Ed » 03-07-2015 11:29

Een interessante vraag.

Ik had ook eerst Ziggo en ben al een paar jaar op Glasvezel (eerst Glashelder en nu Plinq). Ik heb echter niet gemerkt dat de beeldkwaliteit van de HD zenders minder was nadat ik ben overgestapt. Wat me wel opvalt is dat de EPG een stuk minder stabiel is dan ik bij Ziggo gewend was (ook nu nog is er regelmatig geen info beschikbaar op de EPG).

Ik ben heel erg tevreden met de beeldkwaliteit van zowel HD als SD, maar daar moet ik wel bij aantekenen dat ik "slechts" een 32" LED TV heb. Misschien dat een echte videofiel hier meer over kan vertellen.

Misschien ook relevant te vermelden is dat het TV signaal van Plinq over de glasvezel als DVB-C wordt aangeleverd en niet zoals bij de meeste ISP's over de "Internetverbinding" waarvoor er dan weer een apart kastje nodig is per TV. Bij mij thuis wordt het optische TV signaal uit de glasvezel omgezet naar een elektrisch signaal dat via de normale coax kabels naar de TV's wordt gestuurd.

Plaats reactie