Humax

Vragen en antwoorden over de TV dienst van glashelder * * * GLASHELDER IS FAILLIET * * *
Plaats reactie
B van Agt
Berichten: 4
Lid geworden op: 29-04-2013 08:56

Humax

Bericht door B van Agt » 29-04-2013 09:35

Via de Humax kan ik slechts een deel van de zenders ontvangen.
Ned. 1,2,3 RTL 4 etc. Komen zeer gefractioneerd binnen.
Hoe kan dit opgelost worden.
Humax gebruik ik om programma's op te nemen. Echter de "tv-gids" wordt niet automatisch gevuld.
Wat is hier de oplossing voor.

Gertjan
Berichten: 39
Lid geworden op: 18-03-2013 14:31

Bericht door Gertjan » 29-04-2013 10:57

Signaalkwaliteit en ontbreken van EPG op alle kanalen zijn bekende problemen, dat is niet gerelateerd aan de Humax.
Er schijnt aan gewerkt te worden. De geadviseerde oplossing is afwachten.

Ed
Berichten: 54
Lid geworden op: 09-02-2013 22:37

Tijd en datum Humax 5200c

Bericht door Ed » 27-06-2013 21:46

Mijn Humax5200c kan de datum en tijd niet meer ontvangen en denkt nu dat we in 1971 leven. Nu wil het toeval dat Glashelder werkzaamheden heeft uitgevoerd aan de EPG net op het moment dat de Humax ter reparatie was. Ik weet dus nu niet of het ligt aan Glashelder of aan de Humax.

Mijn vraag: Zijn er anderen die ook een Humax5200c in gebruik hebben en nu dezelfde problemen ervaren ?

Gertjan
Berichten: 39
Lid geworden op: 18-03-2013 14:31

Bericht door Gertjan » 28-06-2013 10:01

Ik heb ook een Humax 5200. In de EPG zag ik niets geks. Waar zie je dat de tijd verkeerd staat?

Ed
Berichten: 54
Lid geworden op: 09-02-2013 22:37

Antwoord aan Gertjan

Bericht door Ed » 28-06-2013 10:39

Rechtsbovenin bij de guide staat de datum en tijd (bij mij 1971). Als jij echter EPG informatie hebt, dan staat jouw tijd waarschijnlijk goed want zonder goede tijdinformatie kan hij ook geen EPG informatie weergeven (mijn EPG op de Humax is dan ook leeg).

De Humax heeft een interne klok die doorloopt zolang er netspanning aanwezig is en gebruikt de informatie in het DVB-C signaal om deze regelmatig bij te stellen. Enkel als de Humax minimaal enkele minuten spanningsloos is geweest (door bijvoorbeeld de schakelaar aan de achterkant te bedienen) zal de interne klok in 1971 starten om vervolgens middels het DVB-C signaal proberen deze weer correct te zetten.

Ik heb als test de klok van m'n TV op manual gezet en daar met opzet een foute tijd in gezet. Je ziet dan meteen dat de EPG niet meer klopt. Nadat ik de klok weer op automatisch had gezet was de correcte tijd binnen een minuutje weer hersteld. Het Glashelder DVB-C signaal bevat dus daadwerkelijk de juiste klokinformatie (in de DVB TDT table).

Mijn vermoeden is dan ook dat mijn Humax slechter uit de reparatie is gegaan dan hij erin ging. Er is echter een (zeer) kleine kans dat de Humax niet met de tijdsinformatie in het Glashelder DVB-C signaal kan omgaan. Om dat uit te sluiten zou iemand anders zijn Humax 5200c 2 minuutjes spanningsloos moeten maken en kijken of de datum/tijd weer gewoon goed terug komt (alvast bedankt .

Enkele relevante gegevens van mijn Humax iHDR5200c:
software versie: ZHCIR 1.00.29
Micom: 7.73
serving area: 590022120

Ed
Berichten: 54
Lid geworden op: 09-02-2013 22:37

Update op Humax klok

Bericht door Ed » 05-07-2013 18:06

Om te testen heb ik de Humax 5200c op het KTW coax netwerk aangesloten en de Ziggo digitale TV instellingen ingevoerd. De Humax vind alle zenders en binnen de minuut staan z'n datum en tijd correct ingesteld. Aangezien ik geen Internet aansluiting had gemaakt is daarmee bewezen dat m'n Humax in staat is om de correcte datum/tijd uit het Ziggo DVB-C signaal te halen.

Voordat Glashelder z'n EPG had aangepast heeft het ook op het Glashelder DVB-C signaal gewerkt. Ze hebben dus blijkbaar iets gewijzigd waar m'n Humax niet mee kan omgaan.

Aangezien Glashelder dezelfde Humax iHDR5200c aanbiedt vraag ik me af of er misschien en andere firmware beschikbaar is of dat de door Glashelder uitgeleverde Humax'en ook niet werken (misschien dat niemand via Glashelder een Humax heeft besteld).

Gertjan
Berichten: 39
Lid geworden op: 18-03-2013 14:31

Bericht door Gertjan » 07-07-2013 13:40

Mijn Humax (ook 5200c) heeft via het Ziggo netwerk updates gehad. Nu op glasvezel heeft ie geen problemen met de tijd.

Wel raar is dat opnamen nu standaard vergrendeld/locked zijn, terwijl dat volgens de instellingen niet het geval zou moeten zijn. Op het Ziggo netwerk was dat niet zo.

Ed
Berichten: 54
Lid geworden op: 09-02-2013 22:37

Tijdsinformatie Humax eindelijk gevonden

Bericht door Ed » 07-08-2013 18:31

Na weken van zoeken ben ik erachter wat er mis is met het verkrijgen van de juiste tijd in mijn Humax iHDR5200.

Nog even een recap van het probleem:
Als ik mijn Humax van de spanning haal dan verliest hij zijn datum en tijd en na opnieuw inschakelen staat de datum in 1971 en haalt de Humax niet de juiste datum/tijd uit het Glashelder DVB-C signaal. Mijn TV's zijn wel in staat om de datum en tijd juist in te stellen aan de hand van het Glashelder DVB-C signaal. Echter, als ik de Humax aan de KTW coax kabel hang en dus het Ziggo DVB-C signaal heb, dan komt de datum/tijd wel binnen een minuut goed te staan.

Het probleem met het Glashelder DVB-C signaal icm met mijn Humax blijkt te liggen aan welke zender ik bekijk. Als ik enkel zenders 1 t/m 16 bekijk (en dat doe ik gewoonlijk) dan zal de Humax nooit de juiste datum/tijd uit het Glashelder DVB-C signaal halen. Als ik echter naar zender 17 (BBC-2) ga dan staat de juiste datum/tijd binnen een tiental seconden goed.

Beste Glashelder sturen jullie de datum/tijd alleen mee als programma specifiek informatie met BBC-2 ?

Plaats reactie